Cég értékelés
Ha működő vállalkozás, cég, részvény, üzletrész valós piaci értékét kívánjuk meghatározni, vagy az üzletrész/részvény reális árfolyamát akarjuk tudni egy speciális hozam alapú értékelést kell elvégezni, amit a szakma "üzletértékelés"-ként ismer.
Egy jól menedzselt vállalkozás (praxis) többet ér, mint a benne található eszközök értéke. Ezt minden cégvezető pontosan tudja. A megfelelően elvégzett üzletértékelés eredményeképpen éppen azt tudhatjuk meg, hogy mennyivel.
A vállalkozások értékelésének csak az első nagy hullámát generálta a privatizáció. (A megvásárolandó vállalkozások valós piaci értékének meghatározása.) A létrejött társaságok másodlagos tulajdoncseréje, összeolvadások, szétválások, tőkebevonási, felvásárlási ügyletek kapcsán még inkább fontos a vállalkozás valós üzleti értékének meghatározása.
- Ennek keretében számos igen fontos tényezőt kell figyelembe venni. Az értékelt társasági, vagy vállalkozási tulajdonrész beazonosítása.
- Az alkalmazott módszertan ismertetése. A DCF módszer részletes bemutatása.
- A társaság tevékenységének bemutatása, piaci pozícióinak felmérése.
- A vállalkozás múltjára vonatkozó piaci és pénzügyi adatainak elemzése.
- A vállalkozás jövőre vonatkozó üzleti tervének elkészítése, elemzése. A termelési folyamatban részt nem vevő vagyonelemek valós piaci értékének megállapítása.
- A diszkontráta meghatározása.
- Üzletérték számítás.
- Az értéket módosító tényezők (diszkontok és prémiumok) felmérése.